Justine Pardoen - Bureau Jeugd & Media

Justine Pardoen

Dr. Justine Pardoen leidt samen met Freek Zwanenberg Bureau Jeugd en Media. Sinds 2002 verdiept ze zich intensief in het mediagebruik van kinderen, de gevolgen daarvan voor de mediaopvoeding, en in de implementatie van Mediawijsheid (ook Digitale Geletterdheid) op school. Ze volgt alle nieuwe ontwikkelingen op de voet en vertaalt wetenschappelijke kennis naar de alledaagse praktijk van ouders, pedagogisch medewerkers, professionals in het onderwijs en de (gezondheids)zorg, leerkrachten, docenten en andere jeugdprofessionals. Oorspronkelijk is Justine opgeleid als neerlandicus (taalkundige) en haalde ze een eerstegraads lesbevoegdheid Nederlands.

Ze richtte eerder samen met partners Ouders Online op (1996), Mijn Kind Online (2004) en Mediaopvoeding.nl (2010).

Justine is ook opgeleid als Socratisch gespreksleider en biografisch coach. Ze voert levensloopgesprekken in haar praktijk De Denkruimte.

 “Kinderen worden pas mediawijs als ze kritisch leren nadenken en praten over hun eigen ervaringen met media, en dat wordt een stuk gemakkelijker als je Echte Vragen stelt.”

Justine is auteur van diverse boeken, waaronder het Handboek Mediawijsheid op School (2010), samen met Freek Zwanenberg. In 2012 verscheen Focus! – over sociale media als de grote afleider van pubers. In dit pleidooi voor mindful mediagebruik introduceert ze het begrip ‘Echte Vragen’, waarmee je pubers aan de praat krijgt over hun mediagebruik.

In de zomer van 2103 sprak ze in de NTR Academie al over de invloed van de smartphone op het vermogen tot concentratie en hoe je daar in de opvoeding mee kunt omgaan. Kinderen konden — toen al — hun aandacht steeds minder goed bij de les houden. Het onderwerp staat nu, met de invoering van nieuw beleid op scholen waarbij het gebruik van de smartphone beperkt wordt, meer dan ooit in de belangstelling.

Justine Pardoen in de NTR Academie, npo, voorjaar 2013.

Voor Bureau Jeugd & Media verzorgt Justine Pardoen professionaleringsbijeenkomsten en inspiratiesessies. Daarnaast begeleidt ze scholen bij visie-ontwikkeling en de invoering van Mediawijsheid (Digitale Geletterdheid) in het curriculum. Ook is ze in te huren als keynote-spreker, dagvoorzitter en gespreksleider. Ze schrijft, ontwikkelt nieuwe diensten en producten en geeft leiding aan het sprekersteam.

“Mediawijsheid is geen doel op zich: onze vrijheid staat op het spel.”

www.justinepardoen.nl

YouTube-kanaal: BoekFocus

Wat anderen zeggen over Justine als spreker:

“Heb werkelijk non-stop geboeid naar @JustineP geluisterd tijdens #ouderavond! Het had voor mij nog best een uur langer mogen duren!”

“Het was inspirerend en een eye-opener: welke thema’s zijn relevant als je gaat nadenken over mediabeleid?”

“Erg geïnspireerd geraakt door het pleidooi van Justine. Ook merkbaar bij collega`s die nu de urgentie echt voelen om digitale geletterdheid op de kaart te zetten.”

Als deskundige in de media:

Voor actuele media-optredens, zie hier.

Bezorgdheid om roddelkanalen over leerlingen en docenten op TikTok

Waarom deze redacteur moest terugkomen op het gameverbod van zijn zoons (Volkskrant)

Docent moet na uitlekken naaktfoto’s gewoon weer naar school gaan.

Via Snap Map weten waar je vrienden zijn: handig of onveilig? (NOS)

Undercover in NL, over grooming

Mediawijsheid is meer dan alleen knoppenkennis

Meisje pleegt zelfmoord na shaming video

Team

Merijn Bartman

Merijn Bartman

Projectmanagement, Speciaal onderwijs, Mediacoach, Resultaatgericht.

Evelyn Verburgh - Bureau Jeugd en Media

Evelyn Verburgh

Mediacoach, Laagdrempelig, Plezier, Speciale doelgroepen, Fries.

Ilse Meursinge

Praktisch, Vmbo, Ontwikkelen en ontwerpen, Anders dan anders.

Harry Hol - Bureau Jeugd en Media

Harry Hol

Gamer, Verhalen, Schrijver, Stand-up comedian, Apple en katten.

Sonja Heijkamp

Zorgprofessionals, Teamvisie, Gehandicaptenzorg, LVB, Maatwerk.

Zep Postma - Bureau Jeugd en Media

Zep Postma

Filosofie, Jong, Invloed van social media, Gastlessen, Muzikant.

Berber Broekstra

Wat anderen zeggen over Berber als spreker: “Het was een hele fi