Freek Zwanenberg - Bureau Jeugd & Media

Freek Zwanenberg

Freek Zwanenberg leidt samen met Justine Pardoen Bureau Jeugd en Media. Beide zijn pioniers op het vlak van mediawijsheid. Freek studeerde in 2007 af op het onderwerp ‘mediawijsheid op school’ aan de Universiteit voor Humanistiek: hoe leer je VO-leerlingen reflecteren op hun digitale identiteit? Hij kreeg hiermee zijn 2e graads lesbevoegdheid levensbeschouwelijke vorming (of ‘levenskunde’).

Direct na zijn afstuderen begon Freek met het verzorgen van lezingen, gastlessen en workshops. Eerst voor Stichting Mijn Kind Online, en vanaf 2014 voor Bureau Jeugd & Media. In 2021 werd hij gevraagd om partner te worden. Naast zijn fulltime werk als mediapedagoog is Freek ook uitvoerend pianist en pianodocent. 

Allround expert mediawijsheid en mediaopvoeding

Freek heeft door de jaren heen op talloze scholen gastlessen, ouderavonden en trainingen verzorgd over mediawijsheid en mediaopvoeding. Hij is dan ook thuis in alle relevante mediawijsheidthema’s en bijbehorende opvoedvragen. Freek heeft daarnaast veel lesmateriaal ontwikkeld, onder andere voor De InterhetHelden. En sinds de coronacrisis heeft hij vele malen webinars geproduceerd en gepresenteerd, onder andere voor Netwerk Mediawijsheid.

Samen met Justine Pardoen schreef hij in 2010 al het Handboek Mediawijsheid. De definitie van mediawijsheid die ze daarin hanteerden, staat nog steeds centraal in ons werk: media kunnen inzetten voor eigen ontwikkeling en welzijn, en dat van anderen. Het gaat om leven én samen leven. En mediawijs word je niet uit de boeken, maar door het voeren van een doorlopend gesprek over je media-ervaringen.

“Door met elkaar in gesprek te gaan over de impact van media op ons leven, leren we er op reflecteren en ons inleven in de perspectieven van anderen. Dit leidt dan hopelijk tot bewustere mediakeuzes.”

Bijzondere expertise: vrijeschool en ICT

Vrijescholen zijn van oudsher behoedzaam met de inzet van ICT en media in hun onderwijs. Niet voor niks zie je op vrijescholen nog steeds vooral krijtborden. Als oud-vrijeschoolleerling heeft Freek zich sinds 2014 gespecialiseerd in het thema ‘Vrijeschool en ICT’. Voor de Vereniging voor Vrijescholen schreef hij in 2015 het ‘Inspiratieboekje Vrijeschoolse Mediapedagogiek’. Dit wordt nog steeds relevant gevonden door vrijeschool-leraren. Hij is een veelgevraagd spreker tijdens ouderavonden en studiedagen op vrijescholen. Freek werkt inmiddels nauw samen met BVS-schooladvies en in 2022 werd hij gevraagd door Stichting Vrijescholen Ithaka om als adviseur te helpen met de invoering van digitale geletterdheid op al haar scholen. 

www.freekzwanenberg.nl

Freek Zwanenberg in gesprek met Remco Pijpers, november 2016

Wat anderen zeggen over Freek als spreker:

“Freek is een bevlogen en kundige spreker die absoluut op de hoogte was van de materie en alle vragen naar voldoening kon beantwoorden. We kijken terug op een geslaagde thema-avond.”

“We waren erg blij met Freek als deelnemer aan het panel – hij gaf veel voer voor discussie en hield het gesprek levendig. We zouden hem als spreker zeker aan anderen aanraden!”

“Zeer tevreden ouders, aansprekend onderwerp, goede content. Freek schakelde snel toen bleek dat er ook ouders waren van kinderen tussen 4-12, en niet alleen 0-4.
Cijfer: 9″

“We kijken terug op een goede ouderavond. Freek wist de ouders goed mee te nemen, er was ruimte voor het stellen van vragen en de ouders waren na afloop blij dat ze er bij waren geweest en vertelden dat ook weer aan andere ouders.”

Als deskundige in de media:

Zie voor actuele media-optredens hier.

Wat moeten we jongeren leren over nepnieuws en complottheorieën? – podcast Echte Oogappels met Margreet Reijntjes

Freek Zwanenberg over Rudolf Steiner, de vrije school en digitale geletterdheid – een podcast met Remco Pijpers van Kennisnet

Wat kan corona ons leren over mediawijsheid? – een blogartikel van Freek voor Netwerk Mediawijsheid

Wat hebben ukkies nodig qua mediaopvoeding? – een korte video voor Media Ukkies 2022

Idool Bilal Wahid gecanceld: wat kunnen jongeren hiervan leren? (NRC)

Verslag – online shaming: aan de slag met preventie! – samenvatting in tekst en audio van de interviews door Freek tijdens de online netwerksessie van Netwerk Mediawijsheid

Team

Justine Pardoen - Bureau Jeugd & Media

Justine Pardoen

Reflectie, Visie en beleid, Echte Vragen, Taalgevoelig, Wadlander.

Merijn Bartman

Merijn Bartman

Projectmanagement, Speciaal onderwijs, Mediacoach, Resultaatgericht.

Evelyn Verburgh - Bureau Jeugd en Media

Evelyn Verburgh

Mediacoach, Laagdrempelig, Plezier, Speciale doelgroepen, Fries.

Ilse Meursinge

Praktisch, Vmbo, Ontwikkelen en ontwerpen, Anders dan anders.

Harry Hol - Bureau Jeugd en Media

Harry Hol

Gamer, Verhalen, Schrijver, Stand-up comedian, Apple en katten.

Sonja Heijkamp

Zorgprofessionals, Teamvisie, Gehandicaptenzorg, LVB, Maatwerk.

Zep Postma - Bureau Jeugd en Media

Zep Postma

Filosofie, Jong, Invloed van social media, Gastlessen, Muzikant.

Berber Broekstra

Wat anderen zeggen over Berber als spreker: “Het was een hele fi