26
mei
2016
Vloggers en YouTubers: Joy van Beautynezz

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Ouders

Vloggers en YouTubers (1) – introductie

De komende weken gaan we bloggen over vloggers en YouTubers. Wie zijn ze, waarom vinden kinderen en jonge tieners ze zo aantrekkelijk, en wat zijn de uitdagingen voor opvoeders – van commerciële beïnvloeding tot privacy.

En: alles wat je moet weten als jouw eigen kind ook wil vloggen. Vandaag de introductie: wat zijn vloggers en wie zijn populair bij kinderen en tieners? (10 – 16 jaar)

Niet alle YouTubers zijn ook vloggers

Om te beginnen moeten we een verschil maken tussen YouTubers en vloggers: vloggers zijn YouTubers, maar niet alle YouTubers zijn ook vloggers. Er zijn tieners die maken DIY-filmpjes (DIY = do-it-yourself), met instructies over hoe je iets maakt (eten, knutselen, kleding maken enz.). Anderen vertellen in filmpjes over make-up en kleding die ze gekocht hebben: deze YouTube-filmpjes heten ‘shoplogs’. Populair zijn de zogeheten ‘unboxing’-filmpjes, waarbij een product wordt uitgepakt en besproken. Deze filmpjes zijn trouwens ook al een hit onder peuters en kleuters…

En zo heb je naast de shoplogs ook ‘foodlogs’ of ‘gamelogs’. Deze YouTubers worden onderscheiden van degenen die dagelijks (!) een filmpje publiceren over hun door-de-weekse leven. Dat zijn de echte vloggers. Als je dat onderscheid maakt, zijn er niet zoveel echte vloggers. Enzo Knol is er wel een: hij plaatst inmiddels dagelijks op vaste tijdstippen twee filmpjes over zijn leven en dat van zijn vriendin Dee. In het begin waren ze redelijk kort, maar nu duren ze soms meer dan een half uur….

Kijken in het gewone leven van je buurjongen

Met ruim 1,2 miljoen abonnees, kijken dezelfde dag tegen de 200.000 mensen al naar de filmpjes van Enzo Knol, de ‘hij-is-zo-lekker-gewoon’ gebleven jongen uit Drenthe. Er zitten zo’n 35.000 tieners klaar op het uploadtijdstip… Nog eens 150.000 kinderen kijken dezelfde dag nog op een later tijdstip en na een week is een filmpje ruim rond de 350.000 keer bekeken.

Enzo vlogt dus. Dat betekent dat het eigenlijk nergens over gaat. Vandaag, op 26 mei zagen we hem ziek zijn. En zijn vriendin die het vloggen daarom overneemt, gaat naar school voor een examen. We zien haar eten, naar de wc gaan en dan na het examen naar huis om vriendje Enzo te verzorgen. Het lijkt simpel: ze zetten gewoon een camera op hun eigen leven, en uploaden maar… Die eenvoud is maar schijn. Het authentieke is volledig geconstrueerd, en misschien wel voorgeproduceerd met behulp van een professioneel team. Zo ziet de slaapkamer van de jonge tiener Joy (Beautynezz) er inmiddels uit als een gelikte filmstudio, en ik vraag me af of ze er zelf nog wel slaapt.

Beautynezz Joy in haar kamer

Joy van Beautynezz, begon op haar 12e

De stijl van de vloggers is goed getroffen in dit filmpje van taalkundige en YouTuber Marc van Oostendorp, die hier in vlogstijl uitlegt wat de vlogstijl is. Van Oostendorp vergelijkt de stijl met die van de oude standwerkers (voor wie nog weet wat dat zijn). Met tips voor wie het ook wil kunnen nadoen…

Hier geeft Marc van Oostendorp overigens in een ander filmpje commentaar op de stijl van de gameloggers.

Hoe komt het kinderen hier zo graag naar kijken? De schijn van het ‘gewone’, het ‘bereikbare’ en toch een leven dat niet jouw leven is, maakt het kijken tot een voyeuristisch genoegen. Voor volwassenen, die wel weten hoe het gewone leven als volwassene eruit ziet, zijn zijn filmpjes dan ook vooral reuze saai.

Wat schuift dat nou?

Inmiddels zijn er andere YouTubers die net als Enzo bij veel tieners bekend zijn. Er wordt geschat dat ze met de enorme aantallen kijkers al meer dan € 20.000,– per maand verdienen. Je hebt Kwebbelkop (Jordi van den Bussche) met 4,3 miljoen abonnees, die vooral game-filmpjes maakt en Jelly (Jelle van Vucht) met 3,8 miljoen abonnees, die gamefilmpjes én vlogs maakt. Beide heren maken filmpjes in het Engels, waardoor ze een groter publiek kunnen bereiken. Schattingen over hun inkomsten zijn soms nog hoger. Rond € 65.000,– per maand zou ook zomaar kunnen.

Er zijn inmiddels al genoeg bedrijven die brood zien in het bemiddelen voor deze jonge talenten. Dit soort agentschappen schieten als paddenstoelen de grond uit. Allemaal op zoek naar het grote geld. Castingbureaus die voorheen jonge modellen zochten voor het figureren in reclames scouten nu ook al gericht kinderen als nieuw YouTube-talent, in opdracht van bedrijven die doorhebben dat dit het nieuwe reclame-maken is gericht op de jonge doelgroep. Ze kijken immers massaal YouTube. Dus daar moet je zijn als adverteerder.

Maar tegelijkertijd is dat het probleem: wat kinderen zien in de filmpjes van hun favoriete YouTubers, is steeds vaker betaalde reclame voor producten die voorbij komen, zonder dat dat erbij verteld wordt. Elke mascara, elk blikje frisdrank, alles wat Enzo in zijn pan legt of wat Joy (Beautynezz) op haar gezicht smeert, is reclame. En het is de vraag of kinderen dat inzien. Maar zelfs als ze het al begrijpen, dan nog werkt het. Want wat jouw YouTube-held in zijn of haar mond stopt, koopt, in de lucht houdt in haar kamer heeft staan, of aantrekt, dat wil jij toch ook?

Reclameregels aan de laars gelapt

De Nederlandse Reclame Code heeft niet erg veel effect op deze vorm van reclame maken. De regels worden voortdurend aan de laars gelapt. Bedrijven willen helemaal niet dat kijkers weten dat het om betaalde reclame gaat: ze ontkennen dat zelfs. Zoals in de eerste en enige zaak tot nu toe die aan de Reclamecode Commissie is voorgelegd. De uitspraak was dat de reclameregels waren overtreden, maar dat heeft op zich verder helemaal geen gevolgen. Het bedrijf in kwestie krijgt een waarschuwing en dat is dat.

Voor het reclame maken gericht op kinderen is er overigens ook van alles geregeld in die Reclame Code. Zo mag je helemaal geen bekende personen inzetten om reclame te maken. En al helemaal niet als je niet open bent over dat het om betaalde reclame gaat. Maar ach… wat niet weet wat niet deert, lijkt men te denken: ouders kijken niet mee, laat staan dat ze een klacht indienen…

Kortom, er is van alles om eens even bij stil te staan als het gaat om YouTubers en vloggers, de BN-ers van de jongste generatie. Dat gaan we de komende periode doen in een nieuwe blogreeks over vloggers en YouTubers. Wat is hun invloed? Waar moet je over nadenken als opvoeder? Wat zien kinderen en tieners nou eigenlijk en hoe kun je daarover met hen in gesprek?

Top 10

Om je alvast een beetje te oriënteren, zetten we hieronder de tien bekendste YouTubers op een rijtje volgens Mijn Kind Online:

  1. Kwebbelkop (Jordi van den Bussche)
  2. Enzo Knol
  3. Stuk TV
  4. DusDavidGames (David Harms)
  5. Mascha (van Beautygloss en Vloggloss)
  6. Banjomovies
  7. Teskuh (Teske de Schepper)
  8. Cinemates (Kelvin Boerema & Peter de Harder)
  9. Foodgloss (Frances Lichtenberg)
  10. Disfordazzle (Diana Leeflang)

Maar dit is natuurlijk maar een selectie. Welke YouTubers worden bekeken door kinderen in jullie omgeving?

[wordt vervolgd]

Dit is deel 1 in de blogreeks over vloggers en YouTubers. Andere delen leest u hier:

  1. Deel 2 (Help, mijn kind wil vlogger worden!)
  2. Deel 3 (Vloggen en de werkelijkheid)
  3. Deel 4 (Een gedragscode voor vloggers?)
  4. Deel 5 (Geld verdienen met slap ouwehoeren)
  5. Deel 6 (Geldt de reclamecode ook voor vloggers?)
  6. Deel 7 (Gezinsvloggers, ook in ons land)
  7. Deel 8 (Oneerlijk zaken doen)
  8. Deel 9 (Vloggers met een verstandelijke beperking)
  9. Deel 10 (Is Youtuben kinderarbeid?)
Gerelateerde berichten
Fortnite
Online jeugdcultuur

Fortnite Battle Royale (Pegi 12)

Lees verder

Stappenplan sexting
Scholen

Nieuw: toolkit sexting van L.O.V.E Online

Lees verder

Bureau Jeugd & Media