juli
2017
Gepubliceerd door Justine Pardoen in Online jeugdcultuur
Vloggers en YouTubers (8) – Oneerlijk zaken doen
Dit is deel 8 van een blogserie over vloggers en YouTubers. Wie zijn ze, waarom vinden kinderen en jonge tieners ze zo aantrekkelijk, en wat zijn de uitdagingen voor opvoeders – van commerciële beïnvloeding tot privacy. En: alles wat je moet weten als jouw eigen kind ook wil vloggen. Of: waar kun je terecht met klachten over verborgen reclame in de vlogs? Deze keer een voorbeeld van oneerlijk zaken doen: Snapking.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het 0909 informatienummer YouTube-vlogger Snapking uit de lucht gehaald. Snapking is de handelsnaam van Snapentertainment. De vlogger spoorde bellers aan om te bellen naar dit nummer zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen.
De ACM kreeg via twitter en het consumentenloket ConsuWijzer verschillende klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.
Duizenden keren bellen voor vijf gesprekken
Uit onderzoek van de ACM blijkt dat tussen 21 maart en 14 april 2017 ruim zesduizend keer is gebeld naar het informatienummer. In slechts vijf gevallen kreeg een beller Snapking aan de lijn. De totale belkosten voor consumenten bedragen ruim 13 duizend euro. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen heeft de ACM het nummer ingetrokken. Een boete is niet gegeven: dat zou een langere procedure vragen. Nu is gekozen om het nummer zo snel mogelijk uit de lucht te halen.
Snapking heeft excuses aangeboden. Maar het is een volwassen man, die wist wat hij deed. Beau van Erven Dorens trekt hem aan zijn oren: het is niet voldoende dat je je aan de regels houdt, je kunt ook zelf nadenken over hoe je op een eerlijke manier met je fans wilt omgaan. Hear hear!
Klagen is nodig
Dit geval maakt duidelijk dat het belangrijk is dat fans en ouders aan de bel trekken als YouTubers of vloggers zaken doen op een manier die niet deugt. Je kunt meldingen doen bij de Reclame Code Commissie, Consuwijzer, Kijkwijzer en je kunt ook altijd bij Mediaopvoeding.nl een signaal afgeven. Het is belangrijk om dat te doen omdat er anders niets gebeurt: deze organisaties gaan pas aan het werk na zulke signalen van burgers.
Omroep Flevoland (Snapking komt uit Almere) besteedde er in het nieuws zowel op radio als tv aandacht aan. Zie hier.
Dit is deel 8 in de blogreeks over vloggers en YouTubers. Andere delen leest u hier:
- Deel 1 (de introductie)
- Deel 2 (Help, mijn kind wil vlogger worden!)
- Deel 3 (Vloggen en de werkelijkheid)
- Deel 4 (Een gedragscode voor vloggers?)
- Deel 5 (Geld verdienen met slap ouwehoeren)
- Deel 6 (Geldt de reclamecode ook voor vloggers?)
- Deel 7 (Gezinsvloggers, ook in ons land)
- Deel 9 (Vloggers met een verstandelijke beperking)
- Deel 10 (Is Youtuben kinderarbeid?)