9
juni
2015
Foto: Bureau Jeugd & Media, Justine Pardoen

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Over het verschil tussen typen en schrijven met de hand

Alle onderzoeken wijzen in dezelfde richting, namelijk dat je beter kunt schrijven dan typen als leren het doel is.

Of zoals Mueller en Oppenheimer stellen: ‘…laptopgebruik in de klas moet gezien worden met gezonde wantrouwen (‘healthy dose of caution’); ondanks hun groeiende populariteit doen laptops in de klas misschien meer kwaad dan goed.’ Dus wij zetten een grote, dikke en met de hand geschreven streep door de iPad-scholen, zegt hoogleraar Paul Kirschner.

Lees hier verder hoe Kirschner deze stelling motiveert. De reacties onder het artikel zijn ook interessant!

Eerder verscheen er in de serie 4W van Kennisnet ook een artikel over dat zeer de moeite waard is, van de hand van Jolien Francken. Lees dat hier.

Wij verwachten dat er in de komende jaren meer onderzoek zal volgen: de discussie over de rol van tablets bij het aanvankelijk lezen en schrijven van kleuters en schoolkinderen is, naast de rol van schrijven met de hand versus typen bij het maken van aantekeningen, nog lang niet uitgewoed. Het begint pas!

Gerelateerde berichten
app checkt fotobewerking
Online jeugdcultuur

App checkt of een foto bewerkt is

Lees verder

Media Ukkie Dagen - Bureau Jeugd & Media (beeld: Unsplash)
Het jonge kind

Mediaopvoeding in de kinderopvang

Lees verder

Digitale geletterdheid onderwijs
Scholen

Digitale geletterdheid: kan het wat sneller met de invoering?

Lees verder

Bureau Jeugd & Media