31
juli
2018
ADHD en media

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Hebben media invloed op het onstaan van adhd (druk gedrag)?

Onderzoek laat zien dat er verband is tussen druk gedrag en bepaald soort mediagebruik bij kinderen. De vraag is nu: wat is oorzaak en wat is gevolg? Op basis van onderzoek aan de UvA denken we nu dat het de ADHD is die bepaalt dat een kind vaker kiest voor gewelddadige media en niet andersom.

Er is al een tijdje interesse in de relatie tussen druk gedrag en mediagebruik van kinderen. In verschillende onderzoeken is een verband aangetoond hiertussen. Hoe meer kinderen keken naar gewelddadige media-producten, hoe groter de kans dat ze adhd ontwikkelden. De veronderstelling is dan dat er het mediagedrag oorzaak is van het ontstaan van adhd, maar dat is daarmee nog niet aangetoond. Sterker nog: het kan ook andersom zijn. Want kinderen die adhd hebben, zouden wel eens door die adhd een grotere hang hebben naar gewelddadige media, omdat ze daarmee hun behoefte aan sterke prikkels kunnen vervullen.

Tot nu toe was er geen onderzoek waarmee een oorzakelijk verband kon worden aangetoond. En dat is er nu wel: gedaan in Amsterdam aan de UvA, door Ine Beyens, Jessica Taylor Piotrowski en Patti Valkenburg. Er is gekeken naar adhd-gedrag: hyperactiviteit, impulsiviteit een aandachtsproblemen. Zij concluderen op basis van langer lopend onderzoek (longitudinaal, gedurende drie jaar) onder bijna 900 kinderen tussen de vier en acht jaar, dat adhd-gedrag geen gevolg is van media, maar dat kinderen met adhd een grotere voorkeur hebben voor gewelddadige media.

Adhd leidt dus vooral tot een bepaalde mediakeuze. Andersom kon niet aangetoond worden dat het kijken naar gewelddadige media leidde tot adhd.

Het onderzoek is hier te lezen.

Gerelateerde berichten
Still-face-experiment met mobiel - Bureau Jeugd en Media
Het jonge kind

Het still-face-experiment herhaald met mobiele telefoon

Lees verder

Onderzoek

Waarom wetenschappers nog geen diagnose willen voor problematisch gamegedrag

Lees verder

Bureau Jeugd & Media